Home

6. Gehonoreerde aanmeldingen

Bedrag x € 1.000

Nr.

Gehonoreerde aanmelding

Begroting 2025

MJB 2026

MJB 2027

MJB 2028

Programma 9. Financiën en algemene dekkingsmiddelen

41

Toeristenbelasting

-700

-700

-700

-700

42

Accountantsdiensten

25

25

25

25

43

Extra budget arbeidsomstandigheden

60

60

60

60

44

Adviseur veiligheid, gezondheid en milieu

-

-

-

-

Totaal

-615

-615

-615

-615

Waarvan ten laste van de Algemene reserve (incidenteel)*

-

-

-

-

Waarvan ten laste van de exploitatie (structureel)

-615

-615

-615

-615

41. Toeristenbelasting

Toeristenbelasting

Categorie

Totale investering

-

Begroting 2025

MJB 2026

MJB 2027

MJB 2028

Structurele exploitatielast

-700

-700

-700

-700

Eenmalige kredieten

-

-

-

-

Formatie

-

-

-

-

Toelichting relatie SDG's

SDG 8: Investeringen in de toeristische en economische sector stimuleren werkgelegenheid en inkomsten, waardoor de economische groei wordt bevorderd.
SDG 9: Investeringen in de toeristische sector omvatten ook verbeteringen in infrastructuur en innovatie, wat het vestigingsklimaat en de lokale economie ten goede komt.

Toelichting aanmelding
Jaarlijks worden de meeste belastingen verhoogd met een inflatiepercentage. Dat doen we niet met de toeristenbelasting omdat dit zou leiden tot een onhandzaam tarief. Om die reden zijn de tarieven toeristenbelasting voor het laatst verhoogd in 2021 van € 1,00 naar € 1,20 voor alle personen ouder dan 12 jaar en niet woonachtig in gemeente De Fryske Marren.
Het gemiddelde tarief van de toeristenbelasting in Fryslân bedraagt in 2023 € 1,80 per persoon, per overnachting (bron Coelo). Om onze economische en toeristisch-recreatieve sector te kunnen versterken en vernieuwen en binnen de regio Zuidwest-Friesland een gelijk tarief te voeren voor het verblijf van niet-ingezetenen stellen wij een verhoging van het tarief toeristenbelasting voor van € 1,20 naar € 2,00 met ingang van 1 januari 2025. De geschatte opbrengst op basis van het tarief van € 2,00 en de huidige aangiftes leidt tot een verhoging van € 700.000 van de in de  begroting opgenomen inkomsten toeristenbelasting. Wij zijn van mening dat het goed zou zijn om de extra inkomsten uit de toeristenbelasting grotendeels ook weer direct te besteden aan deze sectoren. Hierdoor is het beter inzichtelijk te maken wat er met de belasting gebeurt. Met deze investeringen blijven we aantrekkelijk/worden we nog aantrekkelijker voor toeristen en recreanten. Het woon- en leefklimaat van onze inwoners gaat omhoog (eigen inwoners recreëren grotendeels in  eigen gemeente) en daarmee krijgen we ook een aantrekkelijker vestigingsklimaat. In januari 2024 is de verhoging van de toeristenbelasting aan de orde geweest in de raad. Er is toen besloten om niet in te stemmen met het advies met als belangrijkste reden dat er nog geen zicht was op waar de meeropbrengst dan aan besteed wordt. Inmiddels zijn zowel het uitvoeringsprogramma Recreatie en Toerisme als Economie vastgesteld welke de onderbouwing geven van de (gedeeltelijke) besteding van de meeropbrengst toeristenbelasting. Hiervoor wordt ook verwezen naar de aanmeldingen 18, 19, 20 en 21.

Risico indien niet gehonoreerd
als dit niet gehonoreerd wordt missen we € 600.000 aan meeropbrengst toeristenbelasting waaruit de dekking voor de uitvoeringsprogramma’s recreatie en toerisme en economie gehaald kan worden.

42. Accountantsdiensten

Accountantsdiensten

Categorie

Totale investering

-

Begroting 2025

MJB 2026

MJB 2027

MJB 2028

Structurele exploitatielast

25

25

25

25

Eenmalige kredieten

-

-

-

-

Formatie

-

-

-

-

Toelichting relatie SDG's

SDG 17: Tezamen met de accountant werken wij aan het behalen van de doelstellingen. De accountant heeft hierbij een actieve adviserende rol en is een kritische sparringpartner.

Toelichting aanmelding
Bij het raadsbesluit ten aanzien van de offertefase en benoeming beoordelingscommissie (besluit 29 november 2023) is de raad geïnformeerd over de verwachting dat de kosten van de aan te besteden accountantsdiensten hoger zullen zijn dan het huidige kostenniveau in de begroting. Bij het raadsbesluit over de voorlopige gunning van de accountant (10 april 2024) heeft de raad besloten de structureel extra benodigde financiële middelen voor accountantsdiensten mee te nemen bij de integrale afweging in de Perspectiefnota 2025.

De afgelopen jaren hebben wij gezien dat door toenemende werkzaamheden van de accountant bij bijvoorbeeld SISA-regelingen, de totale opdrachtwaarde hoger uitvalt dan geraamd en in de begroting rekening mee is gehouden. In 2023 heeft dit geleid tot een incidentele tussentijdse bijstelling van het budget bij de voor- en najaarsrapportage. De extra kosten van € 25.000 die voortvloeien uit de nieuwe opdrachtwaarde, gerelateerd tot de huidige begroting, worden nu structureel aangevraagd.

Risico indien niet gehonoreerd
Wanneer het budget niet structureel verhoogd wordt zal er structureel worden overschreden op dit budget.

43. Extra budget arbeidsomstandigheden

Extra budget arbeidsomstandigheden

Categorie

Totale investering

-

Begroting 2025

MJB 2026

MJB 2027

MJB 2028

Structurele exploitatielast

60

60

60

60

Eenmalige kredieten

-

-

-

-

Formatie

-

-

-

-

Toelichting relatie SDG's

SDG 3: Het hebben van een RI&E is verplicht en hiermee kan onze organisatie gestructureerd de risico’s aanpakken om zo de kans op arbeidsgerelateerde gezondheidsklachten en ongevallen tot een minimum te beperken.

Toelichting aanmelding
Extra geld voor het uitvoeren van verplichte activiteiten/maatregelen op het gebied van arbeidsomstandigheden op grond van de Arbowet, het Arbobesluit en de Arboregeling.

Werken brengt risico’s met zich mee. De Arbowet- en regelgeving is er dan ook op gericht deze risico’s te minimaliseren en onze medewerkers te beschermen tegen onveilige en ongezonde werkomstandigheden. Om de arbeidsomstandigheden in onze organisatie zo goed mogelijk in te richten zullen er naast de jaarlijks structurele kosten de aankomende jaren meer kosten zijn voor het uitvoeren van verplichtingen als gevolg van de in 2023 gehouden risico-inventarisatie & evaluatie (RI&E). Naar aanleiding van deze inventarisatie van mogelijke risico’s die onze medewerkers kunnen lopen bij de uitvoering van het werk in zowel de binnen- als de buitendienst worden plannen van aanpak opgesteld. In deze plannen van aanpak worden beschreven welke maatregelen wanneer genomen moeten worden om de geïnventariseerde risico’s aan te pakken.

Wanneer er sprake is van goede arbeidsomstandigheden, wordt de kans op gezondheidsklachten, verzuim en ongelukken verminderd. Op die manier zorgen wij als werkgever voor een gezonde en veilige werkplek voor onze medewerkers.

Binnen het bestaande Arbobudget is onvoldoende geld beschikbaar voor de verplichte activiteiten/maatregelen en daarom vragen wij € 60.000 structureel aan.

Risico indien niet gehonoreerd
1.   Het niet uitvoeren van verplichte activiteiten/maatregelen op het gebied van arbeidsomstandigheden op grond van de Arbowet, het Arbobesluit en de Arboregeling kan leiden tot het stilleggen van het werk, het geven van waarschuwingen en het opleggen van boetes door de Arbeidsinspectie. Zij controleren of wij als werkgever, maar ook de medewerkers zich houden aan de wet- en regelgeving op het gebied van arbeid.
2.   Als er geen extra geld wordt toegekend voor het uitvoeren van verplichte activiteiten/maatregelen op het gebied van arbeidsomstandigheden zal er sprake zijn van een structurele overschrijding van het Arbobudget met € 60.000.

44. Adviseur veiligheid, gezondheid en milieu

Adviseur veiligheid, gezondheid en milieu

Categorie

Totale investering

-

Begroting 2025

MJB 2026

MJB 2027

MJB 2028

Structurele exploitatielast

-

-

-

-

Eenmalige kredieten

-

-

-

-

Formatie

1,00

1,00

1,00

1,00

Toelichting relatie SDG's

SDG 3: De adviseur zal een rol spelen in het bevorderen van gezonde en veilige werkomstandigheden, wat een positieve invloed heeft op het welzijn van werknemers.
SDG 8: Door het creëren van een veilige werkomgeving wordt het bieden van fatsoenlijk werk gestimuleerd, terwijl het aanstellen van deze functie zorgt voor duurzame groei door de expertise in eigen huis te halen.
SDG 12: Het voldoen aan VCA- en Arbo-richtlijnen betekent dat productieprocessen veilig en verantwoordelijk worden beheerd, wat bijdraagt aan duurzamere bedrijfsvoering.

Toelichting aanmelding
De afgelopen 6 jaar is voor de ondersteuning bij de Veiligheid, gezondheid en milieu Checklist Aannemers (VCA) van de buitendienst externe capaciteit ingehuurd. Als gevolg van uitbreiding van taken (Arbowetgeving) het uitvoeren van de Risico-Inventarisatie en Evaluatie (RI&E aanbesteding) en advisering in de Arbo-gerelateerde zaken voor de gehele organisatie, is het wenselijk een adviseur VCA/veiligheidskundige in vaste dienst te nemen. Het betreft 1 fte.

Een deel van de salariskosten dekken we vanuit het voor de buitendienst beschikbare budget voor ARBO/VCA (€ 50.000) Het restant wordt betaald uit het centraal opleidingsbudget.

Risico indien niet gehonoreerd
Mocht de aanmelding niet worden gehonoreerd dan blijven we extern inhuren met als gevolg dat we de nodige eigen expertise voor deze wettelijke taak in onze organisatie ontberen.

Deze pagina is gebouwd op 08/13/2024 12:45:25 met de export van 08/12/2024 16:13:08