Home

6. Gehonoreerde aanmeldingen

Bedrag x € 1.000

Nr.

Gehonoreerde aanmelding

Begroting 2025

MJB 2026

MJB 2027

MJB 2028

Programma 3. Economie

18

Uitvoeringsprogramma recreatie en toerisme

250

250

250

250

19

Capaciteit Programma recreatie en toerisme

97

97

97

97

20

Uitvoering Programma Economie *

100

100

-

-

21

Capaciteit Programma Economie *

97

97

-

-

22

Focusprojecten Tsjûkemar (Project Ulesprong)

18

54

71

71

23

Procesgeld Club van Aanjagers Tsjûkemar *

85

-

-

-

Totaal

647

598

418

418

Waarvan ten laste van de Algemene reserve (incidenteel)*

282

197

-

-

Waarvan ten laste van de exploitatie (structureel)

365

401

418

418

18. Uitvoeringsprogramma recreatie en toerisme

Uitvoeringsprogramma recreatie en toerisme

Categorie

Totale investering

-

Begroting 2025

MJB 2026

MJB 2027

MJB 2028

Structurele exploitatielast

250

250

250

250

Eenmalige kredieten

-

-

-

-

Formatie

-

-

-

-

Toelichting relatie SDG's

SDG 3: Recreatie en toerisme dragen bij aan een goede gezondheid door ontspanning en actieve bezigheden, zoals fietsen en wandelen.
SDG 8: De recreatiesector stimuleert de economische vitaliteit van gemeente De Fryske Marren door werkgelegenheid te bieden en de lokale economie te ondersteunen.
SDG 9: Innovatie en investeringen in de recreatiesector zijn nodig om in te spelen op veranderend gedrag van recreanten en om te voldoen aan hogere eisen aan voorzieningen.
SDG 11: Consumentenuitgaven zorgen voor het behoud van voorzieningen in dorpen, steden en kernen, wat bijdraagt aan duurzame gemeenschappen.
SDG 13: Plannen gericht op duurzame ontwikkeling zijn populair en getuigen van een duurzaam bewustzijn in het gebied, wat bijdraagt aan klimaatactie.
SDG 17: Door versterkte organisatiekracht en samenwerking tussen verschillende belanghebbenden kunnen bestaande toeristisch-recreatieve voorzieningen slimmer en beter worden ingezet, met aandacht voor infrastructuur, marketing, gastbeleving en samenwerking tussen ondernemers, gemeente en overheden.

Toelichting aanmelding
Op het gebied van recreatie en toerisme willen wij ons blijven profileren als een actieve en recreatieve gemeente gecombineerd met aandacht voor het landschap. Om zaken in goede banen te leiden is op 22 februari 2023 het Programma Recreatie en Toerisme de Fryske Marren vastgesteld. Met dit programma is een ambitie voor de toeristisch-recreatieve sector geformuleerd een jaarrond aantrekkelijke gemeente met nieuwe belevenissen en gelukkige inwoners. We streven naar slimme groei. Om deze ambitie te behalen is samen met de sector gewerkt aan een uitvoeringsprogramma.  Met het uitvoeringsprogramma wordt ingezet op zes thema’s: samenwerking, DNA en identiteit, landrecreatie, waterrecreatie, verblijfsrecreatie, landschap en gezondheid, gastvrijheid en communicatie en dataverzameling. Per thema zijn een aantal acties geformuleerd waar aan gewerkt moet worden willen we de kwaliteit op peil houden. Om de projecten uit te kunnen voeren is uitvoeringsbudget nodig. Wij stellen voor om de kosten te dekken uit de te realiseren meeropbrengst toeristenbelasting. Wij verwijzen hiervoor ook naar aanmelding 41. Toeristenbelasting.

Risico indien niet gehonoreerd
Dan worden de ambities uit het vastgestelde Programma Recreatie en Toerisme De Fryske Marren niet behaald en komt de kwaliteit van het product meer en meer onder druk te staan.

19. Capaciteit Programma recreatie en toerisme

Capaciteit Programma recreatie en toerisme

Categorie

Totale investering

-

Begroting 2025

MJB 2026

MJB 2027

MJB 2028

Structurele exploitatielast

97

97

97

97

Eenmalige kredieten

-

-

-

-

Formatie

1,00

1,00

1,00

1,00

Toelichting relatie SDG's

SDG 3: Recreatie en toerisme bevorderen goede gezondheid door ontspanning en actieve bezigheden, zoals fietsen en wandelen.
SDG 8: De recreatiesector stimuleert de economische vitaliteit door werkgelegenheid te bieden en inkomsten te genereren voor gemeente De Fryske Marren.
SDG 9: Innovatie en investeringen in de recreatiesector zijn nodig om te voldoen aan veranderend gedrag van recreanten en hogere eisen aan voorzieningen.
SDG 11: Consumentenuitgaven dragen bij aan het behoud van voorzieningen in dorpen, steden en kernen, wat duurzame gemeenschappen ondersteunt.
SDG 13: Duurzame ontwikkelingsplannen tonen een bewustzijn van duurzaamheid in het gebied en zijn populair onder toekomstige gasten, wat bijdraagt aan klimaatactie.
SDG 17: Door versterkte samenwerking tussen belanghebbenden kan het toeristisch-recreatieve gebied efficiënter worden benut, met aandacht voor infrastructuur, marketing, gastbeleving en slimme koppelingen tussen sectoren, wat bijdraagt aan het bereiken van gemeenschappelijke doelen.

Toelichting aanmelding
Om de ambitie uit het Programma recreatie en toerisme te behalen is samen met de sector gewerkt aan een vastgesteld uitvoeringsprogramma waar voor de uitvoering van de projecten capaciteit nodig is. Er wordt ingezet op zes thema’s: samenwerking, DNA en identiteit, landrecreatie, waterrecreatie, verblijfsrecreatie, landschap en gezondheid, gastvrijheid en communicatie en dataverzameling. Per thema zijn een aantal acties geformuleerd waar aan gewerkt moet worden willen we de kwaliteit op peil houden. Wij stellen voor om de kosten te dekken uit de te realiseren meeropbrengst toeristenbelasting. Wij verwijzen hiervoor ook naar aanmelding 41. Toeristenbelasting.

Risico indien niet gehonoreerd
Dan worden de projecten uit het uitvoeringsprogramma niet allemaal uitgevoerd en de ambities uit het vastgestelde Programma Recreatie en Toerisme De Fryske Marren niet behaald.

20. Uitvoering Programma Economie *

Uitvoering Programma Economie *

Categorie

Totale investering

-

Begroting 2025

MJB 2026

MJB 2027

MJB 2028

Structurele exploitatielast

-

-

-

-

Eenmalige kredieten

100

100

-

-

Formatie

-

-

-

-

Toelichting relatie SDG's

SDG 4:  Tegen 2030 het aantal jongeren en volwassenen met relevante vaardigheden, met inbegrip van technische en beroepsvaardigheden, voor tewerkstelling, degelijke jobs en ondernemerschap aanzienlijk opdrijven.
SDG 8: Tot meer economische productiviteit komen door diversificatie, technologische modernisatie en innovatie, ook door de klemtoon te leggen op sectoren met hoge toegevoegde waarde en arbeidsintensieve sectoren.
SDG 9:  Ontwikkelen van kwalitatieve, betrouwbare, duurzame en veerkrachtige infrastructuur, met inbegrip van regionale en grensoverschrijdende infrastructuur, ter ondersteuning van de economische ontwikkeling en het menselijk welzijn, met klemtoon op een betaalbare en billijke toegang voor iedereen.
SDG 17: Doeltreffende openbare, publiek-private en maatschappelijke partnerschappen aanmoedigen en bevorderen, voortbouwend op de ervaring en het netwerk van partnerschappen.

Toelichting aanmelding
Er is behoefte aan een actueel programma Economie (Coalitieakkoord “Fûnemint fan moarn”). Het nieuwe Programma Economie is recent vastgesteld. In het programma is een uitvoeringsagenda opgenomen. Waar gaan we wanneer mee bezig. Om aan de slag te kunnen met de opgaven en de ambities van het programma waar te kunnen maken is er extra geld nodig. Het programma kent een looptijd van 4 jaar, waarbij begin 2026 een tussentijdse evaluatie
wordt uitgevoerd. Op basis van deze evaluatie wordt een dekkingsvoorstel voor 2027 uitgewerkt en ter
besluitvorming aan de Gemeenteraad voorgelegd. Wij stellen voor om de gevraagde middelen voor 2025 en 2026 te bekostigen uit de te realiseren meeropbrengst toeristenbelasting. Wij verwijzen hiervoor ook naar aanmelding 41. Toeristenbelasting.

Risico indien niet gehonoreerd
Zonder extra middelen kan een groot deel van de opgaven/projecten van het programma niet worden uitgevoerd.
.

21. Capaciteit Programma Economie *

Capaciteit Programma Economie *

Categorie

Totale investering

-

Begroting 2025

MJB 2026

MJB 2027

MJB 2028

Structurele exploitatielast

-

-

-

-

Eenmalige kredieten

97

97

-

-

Formatie

-

-

-

-

Toelichting relatie SDG's

SDG 4: Tegen 2030 het aantal jongeren en volwassenen met relevante vaardigheden, met inbegrip van technische en beroepsvaardigheden, voor tewerkstelling, degelijke jobs en ondernemerschap aanzienlijk opdrijven
SDG 8: Tot meer economische productiviteit komen door diversificatie, technologische modernisatie en innovatie, ook door de klemtoon te leggen op sectoren met hoge toegevoegde waarde en arbeidsintensieve sectoren.
SDG 9: Ontwikkelen van kwalitatieve, betrouwbare, duurzame en veerkrachtige infrastructuur, met inbegrip van regionale en grensoverschrijdende infrastructuur, ter ondersteuning van de economische ontwikkeling en het menselijk welzijn, met klemtoon op een betaalbare en billijke toegang voor iedereen.
SDG 17: Doeltreffende openbare, publiek-private en maatschappelijke partnerschappen aanmoedigen en bevorderen, voortbouwend op de ervaring en het netwerk van partnerschappen.

Toelichting aanmelding
Het nieuwe Programma Economie is vastgesteld. Om uitvoering te kunnen geven aan de opgaven van het programma in 2025 en 2026 is er extra capaciteit nodig. Wij stellen voor om de kosten te dekken uit de te realiseren meeropbrengst toeristenbelasting. Wij verwijzen hiervoor ook naar aanmelding 41. Toeristenbelasting.

Risico indien niet gehonoreerd
Zonder extra capaciteit kan een groot deel van de opgaven/projecten van het programma niet worden uitgevoerd.

22. Focusprojecten Tsjûkemar (Project Ulesprong)

Focusprojecten Tsjûkemar (Project Ulesprong)

Categorie

Totale investering

900

Begroting 2025

MJB 2026

MJB 2027

MJB 2028

Structurele exploitatielast

18

54

71

71

Eenmalige kredieten

-

-

-

-

Formatie

-

-

-

-

Toelichting relatie SDG's

SDG 3: Recreatie en toerisme dragen bij aan een goede gezondheid door ontspanning en actieve bezigheden, zoals zwemmen en wandelen in recreatiegebieden.
SDG 8: De recreatiesector stimuleert de economische vitaliteit van gemeente De Fryske Marren door werkgelegenheid te bieden en de lokale economie te ondersteunen.
SDG 9: Innovatie en investeringen in de recreatiesector zijn nodig om te voldoen aan veranderende eisen van recreanten en om te blijven voorzien in hoogwaardige faciliteiten.
SDG 11: Consumentenuitgaven dragen bij aan het behoud van voorzieningen in dorpen, steden en kernen, wat bijdraagt aan duurzame gemeenschappen.
SDG 13: Duurzame toeristische ontwikkeling is belangrijk voor het verminderen van de impact op het klimaat en voor het bevorderen van een duurzaam bewustzijn in het gebied.
SDG 17: Het initiatief in het Tsjûkemargebied is een Mienskipsinitiatief, wat betekent dat het van onderaf is ontstaan en samenwerking tussen verschillende belanghebbenden bevordert om gemeenschappelijke doelen te bereiken.

Toelichting aanmelding
De Ûlesprong en de Zuidoost-oever zijn de twee focusprojecten onder de plannen voor de gebiedspilot Tsjûkemar, zo is bestuurlijk afgesproken. De terreinen zijn toe aan een upgrade en hebben alle potentie om uit te groeien tot aantrekkelijke dagrecreatieve voorzieningen; niet alleen voor eigen inwoners, maar ook voor toeristen. Op grond van de eerste schetsontwerpen wordt bij de Ûlesprong voorzien in de herinrichting van het bestaande parkeerterrein, aanleg van een groen-parkeerzone, ligweiden, heuvels, oeverbescherming, zichtbaarheid van het zandstrand vanaf de A6, aanleg van afmeersteigers voor varende passanten en een optie voor een horecavoorziening. Op grond van de eerste schetsontwerpen wordt bij de Zuidoost-oever voorzien in een upgrade/herinrichting van het strand en de speelweide, zwemsteiger, wandelpaden en parkeerplaats en het organisch laten ontstaan (door te regelen dat het toegestaan is) van het kitesurfen. Plan- en besteksvoorbereiding voor beide projecten zou(den) in principe plaats kunnen vinden in 2024. Hiervoor zijn middelen beschikbaar. Als er (voldoende) realisatiebudget beschikbaar komt kan de uitvoering wellicht starten in 2025. Voor beide projecten wordt gekozen voor een modulaire opbouw. Dat wil zeggen voor de Ûlesprong eerst een aantal deelfacetten ontwikkelen op grond in eigendom van de overheden en voor de Zuidoost-oever het organisch laten ontstaan van het kitesurfen. De raad heeft in 2016 een bedrag van € 450.000 beschikbaar gesteld voor de ondersteuning van het proces van de Club van Aanjagers Tsjûkemar en de ontwikkeling van uitvoeringsplannen (procesgeld). We komen nu op het punt dat er ook daadwerkelijk uitvoeringsgeld nodig is. De Provincie heeft met haar coalitieakkoord 1 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de beide focusprojecten. Van de gemeente wordt derhalve gevraagd om ook een bedrag voor beide projecten te reserveren. Op basis van de ramingen gaat dit om een bedrag van  € 900.000. Dit bedrag bestaat uit € 200.000 vanuit de gemeente voor de Zuidoost-oever en € 700.000 voor de Ûlesprong. Opgemerkt moet worden dat met de bedragen van de Provincie en Gemeente niet alle wensen/ideeën van de Club van Aanjagers kunnen worden gerealiseerd.

Risico indien niet gehonoreerd
Als de gemeente geen uitvoeringsgeld beschikbaar stelt lopen we het risico dat de Provincie het miljoen dat in het coalitieakkoord opgenomen is voor de focusprojecten ook niet aan de projecten uitgeeft. Bovendien is een miljoen (Provincie) niet voldoende voor de uitvoering van de beide projecten. De inwoners van het Tsjûkemargebied hebben zich met projectontwikkeling al jarenlang ingezet voor de streek, maar de overheden hebben sinds 2018 nog geen nieuwe projecten kunnen (laten) uitvoeren met uitvoeringsgeld. Dit begint langzaamaan wel van invloed te zijn op het energieniveau van de vrijwilligers en inwoners in het gebied.

23. Procesgeld Club van Aanjagers Tsjûkemar *

Procesgeld Club van Aanjagers Tsjûkemar *

Categorie

Totale investering

-

Begroting 2025

MJB 2026

MJB 2027

MJB 2028

Structurele exploitatielast

-

-

-

-

Eenmalige kredieten

85

-

-

-

Formatie

-

-

-

-

Toelichting relatie SDG's

SDG 3: Recreatie en toerisme dragen bij aan een gezonde levensstijl door ontspanning en actieve bezigheden in recreatiegebieden zoals zwemmen en wandelen.
SDG 8: De recreatiesector stimuleert de economische vitaliteit van gemeente De Fryske Marren.
SDG 9: Innovatie en investeringen in de recreatiesector zijn cruciaal om aan veranderend recreatiegedrag en hogere eisen aan voorzieningen te voldoen.
SDG 11: Consumentenuitgaven dragen bij aan het behoud van voorzieningen in dorpen, steden en kernen.
SDG 13: Duurzame toeristische ontwikkeling is een belangrijk speerpunt en draagt bij aan een duurzame toekomst.
SDG 17: De planontwikkeling in het Tsjûkemargebied is een Mienskipsinitiatief, bottom-up ontstaan, en benadrukt samenwerking om doelen te bereiken.

Toelichting aanmelding
Samen met de Provincie Fryslân, Wetterskip Fryslân en de Club van Aanjagers Tsjûkemar werken we aan het grote maatschappelijke initiatief “gebiedspilot Tsjûkemar”. Het Tsjûkemar moet een “bestemmingsgebied” worden waar iedereen graag langer wil verblijven. De Club van Aanjagers neemt het voortouw in de ontwikkeling in samenwerking met de overheden (Intentieverklaring, 2019). Door de CvA is een uitvoeringsplan opgesteld voor de economische en toeristische ontwikkeling op en om het Tsjûkemar. Zowel de gemeente als de provincie hebben de CvA gefaciliteerd bij de totstandkoming van het uitvoeringsplan. Een plan maken is één ding, het plan uitvoeren is stap twee. Om de (financiële) haalbaarheid van de diverse planonderdelen te onderzoeken is in de afgelopen jaren door zowel gemeente als de provincie (ambtelijke) ondersteuning aan de CvA aangeboden (uren, procesgeld). Concreet betekent dit, dat de gemeente en provincie beide een (jaarlijkse) bijdrage beschikbaar hebben gesteld voor de ondersteuning van het proces. Het door de gemeente beschikbaar gestelde procesgeld is eind 2024 op. Tot nu toe werd er door de gemeente ieder jaar een bijdrage van € 75.000 overgemaakt naar de CvA voor laaghangend fruit projecten en ondersteuning in het proces. Ook zijn er bij de gemeente jaarlijks kosten in rekening gebracht voor het secretariaat van de CvA (circa € 6.000 per jaar). Uit dit procesgeld is ook geld vrij gemaakt om alvast projectonderdelen in uitvoering te brengen. Daarbij is de focus in de afgelopen jaren met name geweest op het ‘laaghangend fruit’. Van de “grotere” projecten zijn de Zuidoost oever en Ulesprong als focusprojecten aangemerkt. Proces aanjaagbudget is nodig om de initiatieven in het kader van de gebiedsontwikkeling bottom-up en met de overheden en andere partijen te ontwikkelen, verbinden, definiëren en communiceren en zover te begeleiden dat ze als concrete projecten kunnen worden voorbereid en gerealiseerd. Uit het procesgeld worden bijvoorbeeld de Oaljemantsjes gefinancierd (75.000,-), advies inwinning derden (25.000), facilitaire kosten (circa 25.000,-) en boekhoudproces. De Provincie is ook voornemens blijvend te ondersteunen in het proces. We vragen procesgeld voor 2025 en zien dit als een overbruggingsjaar waarin het initiatief geëvalueerd wordt op basis waarvan een besluit kan worden genomen voor het vervolg.

Risico indien niet gehonoreerd
Als de aanmelding niet gehonoreerd wordt is er voor volgend jaar en dit jaar geen procesgeld meer beschikbaar voor de Club van Aanjagers Tsjûkemar met als gevolg dat het project Club van Aanjagers Tsjukemar stopt.

Deze pagina is gebouwd op 08/13/2024 12:45:25 met de export van 08/12/2024 16:13:08